3 /9 Florence-Fontisterni. 24.8 km. 592 ↑ 518↓ - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Ans Dominicus - WaarBenJij.nu 3 /9 Florence-Fontisterni. 24.8 km. 592 ↑ 518↓ - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Ans Dominicus - WaarBenJij.nu

3 /9 Florence-Fontisterni. 24.8 km. 592 ↑ 518↓

Door: J.Dominicus

Blijf op de hoogte en volg Ans

09 Oktober 2017 | Nederland, Doetinchem

De afgelopen zaterdagnacht hebben we allemaal onrustig geslapen. De door ons gerepareerde gordijnroeden was blijven hangen, daar had het deze nacht niet aan gelegen. Maar er was die nacht veel geschreeuw op straat van mensen die uit waren geweest. Na ons ontbijt zijn we om 7.00 uur gaan lopen. We kwamen nog enkele discogangers tegen die met hun flesjes bier in de hand op straat liepen. De gemeentereinigingsdienst was druk bezig de bende van afgelopen nacht op te ruimen. De straten lagen vol met papier, zakken met voedselresten en lege drankflessen. We waren verbaasd over de bende die we overal zagen. Misschien ligt het eraan dat wij ons nooit in het nachtleven storten en zie je in Nederland hetzelfde beeld na een zaterdagnacht. Maar dat konden we ons dat niet voorstellen. We liepen door het nu rustige en verlaten Florence. Als je mooie foto's wilt maken zonder mensenmassa's dan moet je dit in de ochtend om 7.00 uur doen. Heel iets anders dan overdag met de drukte van alle toeristen en auto's. De eerste 5 kilometers liepen we nog langs de Arno rivier daarna ging onze weg landinwaarts. Buiten Florence waren we meteen in de mooie natuur. Bossen, olijfboomgaarden en druivenvelden. We zouden deze dag een bar passeren en hadden ons al verheugd op een kop koffie onderweg. Dit was de enige gelegenheid die we die dag zouden tegenkomen en hoopten dan ook dat de bar open zou zijn. Die was gelukkig open en de barman zat op een stoel van de vroege zon te genieten. Wij blij. Maar helaas had dikke Luigi geen zin om met zijn vette reet van de stoel te komen. Hij vertikte het gewoon om vijf koffie voor ons te maken. Schijnbaar dat hij hier zo weinig aan verdiende dat hij daarvoor niet in beweging wilde komen. Verbazing door ons en we wenste hem dan ook dat hij voor de rest van de dag op zijn luie kont kon blijven zitten en zijn klanten weg zouden blijven. Dus verder zonder koffie. In het begin was de route aangegeven door een pijl en duidelijk welke kant we op moesten. Nu kwamen we op een splitsing waar we alle kanten op konden. Maar wat was de goede? Volgens het boekje dat Mirjam gekocht had was het heel duidelijk en zelfs werd de straatnaam daarin genoemd. Dus die weg ingeslagen. Enkele kilometers verder weer een splitsing waar je alle kanten op kon. Hier kwamen we er achter dat er van de hele beschrijving niet veel klopte. Als we die zouden volgen, zouden we in een rondje lopen. Ruud keek in zijn boekje met stafkaarten, keek op zijn GPS en Nel op haar App. Conclusie, we zaten een eind van de juiste route af. Terug lopen wilden we geen van allen dus dwars door bosjes het bospad op de juiste richting in. Het was wel een mooie route en na enkele kilometers, zonder veel omgelopen te zijn, kwamen we weer op de route terecht. Zonder GPS of App. was dit niet gelukt. We kwamen er al snel achter dat je er alleen met de boekjes niet komt en dat GPS en App. een goede zo niet, een onmisbare aanvulling zijn. Na zo'n 10 kilometer gelopen te hebben kwamen we langs een B&B. We probeerden daar ons geluk en vroegen of we een kop koffie konden krijgen. En ja hoor, een vrouw van Aziatische afkomst kwam naar buiten. Op de vraag of wij een kop koffie konden krijgen kregen we van haar spontaan het antwoord ' ja natuurlijk!' Ik voorspelde nog dat we er vast een koekje bij zouden krijgen. Hiermee zat ik er een klein beetje naast. Ze kwam met een grote tulband apple pie naar buiten en deelde deze royaal uit. We zaten hier gezellig maar na een tijdje moesten we afscheid nemen van Christina en gingen verder. Lopen tot Rignano Sul 'Arno. Hier hebben we om een gevaarlijk stuk weg te vermijden de trein genomen. Een traject van 3 minuten tot St. Ellero. Daarna nog 2.4 kilometer gelopen totdat we bij ons eerste overnachtingsadres aankwamen. Op de veranda met mooi uitzicht genoten van een biertje. Een mooie B&B Fatoio genaamd waar Titiziana heerlijk en erg veel voor ons gekookt heeft. Om 21.00 uur lagen we allemaal in bed.