Konstantinos Kavafis - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Ans Dominicus - WaarBenJij.nu Konstantinos Kavafis - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Ans Dominicus - WaarBenJij.nu

Konstantinos Kavafis

Door: ansenronny

Blijf op de hoogte en volg Ans

27 Juni 2012 | Nederland, Doetinchem

Als je doel Ithaka is en je vertrekt daarheen, dan hoop ik dat je tocht lang zal zijn en vol nieuwe kennis, vol avontuur.

Vrees geen Laistrigonen en Kyclopen of een woedende Poseidon,je zult ze niet tegenkomen op je weg als je gedachten veheven zijn en emotie je lichaan en geest niet verlaten.
Laistrigonen en Kyclopen, razende Poseidon zul je niet tegenkomen op je weg als je ze al niet meedraagt in je ziel en je ziel ze niet voor je voeten werpt.

Ik hoop dat je tocht lang mag zijn, de zomerochtenden talrijk en dat het zien van de eerste havens je een ongekende vreugde geeft.
Ga naar de steden van Egypte en leer van een volk dat ons zoveel te leren heeft.

Verlies Ithaka niet uit het oog, daar aankomen is je doel. Maar haast je stappen niet, het is beter dat je tocht duurt en duurt en je schip pas ankert bij Ithaka wanneer je rijk geworden bent van wat je op je weg hebt geleerd.

Verwacht niet dat Ithaka je meer rijkdom geeft. Ithaka gaf je een prachtige reis. Zonder Ithaka zou je nooit vertrokken zijn. Het gaf je alles al, meer geven kan het niet.

En mocht je vinden dat Ithaka arm is, denk dan niet dat het je bedroog.
Want je bent een wijze geworden, hebt intens geleefd en dat is de betekenis van Ithaka.